Twijfelt u over een mobiele website voor uw onderneming, of bent u benieuwd wat de mogelijkheden op dit gebied zijn? We maken steeds meer gebruik van onze smartphones en tablets, waardoor het voor diverse ondernemingen van belang is om ook mobiel beschikbaar te zijn. De mobiele website is beter leesbaar, duidelijker en zorgt daarmee voor een hogere conversie. Bekijkt uw doelgroep uw website op mobiele apparaten en wilt u daar op een goede manier op inspringen, of is de mobiele website voor u een buzz en waait die trend vanzelf weer over?
Ga altijd uit van de doelstellingen van uw algehele website en bovendien uw onderneming. Wie probeert u aan te spreken en hoe maken zij gebruik van de website? Is uw website bedoeld als naslagwerk voor informatie, kan uw doelgroep er bestellingen doen of is het uw wens dat de aanvragen zoveel mogelijk online binnenkomen? Gaat het om complexe aanvragen met bijlagen en uitgebreide beschrijvingen, of is een kort formulier voldoende om tot een eerste contact te komen? Ga uit van de doelstellingen van uw website en houd er rekening mee dat een mobiele website het best geschikt is voor eenvoudige toepassingen.
Heeft u op uw website vooral informatie over uw eigen onderneming staan en twijfelt u over een mobiele website? U bent dan optimaal bereikbaar, maar levert dit ook daadwerkelijk een meerwaarde? Ga binnen bijvoorbeeld de resultaten van Google Analytics na hoeveel van uw bezoekers gebruik maken van een mobiele browser of een mobiel operating system (OS). Is het voor u van belang om online ook mobiel goed bereikbaar te zijn, of kunt u bijvoorbeeld volstaan met een responsive design? Dit laatste is een webdesign dat zich automatisch aan zal passen aan de grootte van het scherm van de gebruiker. Zoals de website van Sylconia.
Tenslotte kunt u nadenken over de functionaliteiten van een mobiele website. Is het voor u van belang dat klanten aankopen kunnen doen en daarbij een keuze kunnen maken uit diverse opties, of wilt u mobiel bijvoorbeeld de mogelijkheid toevoegen een bestelstatus te controleren? Ga uit van de activiteiten die uw doelgroep met een mobiel apparaat ontplooit, ten opzichte van de activiteiten die zijn achter een computer uitvoeren. Maak op basis van deze elementen zelf een keuze voor wel of geen mobiele website. De mobiele website is in veel gevallen een absolute must, maar kan zomaar uitpakken als een buzz wanneer u daar verkeerd mee omgaat.